Kedves István! Igen, marad.
Az Ügyfélkapu egy elektronikus azonosító- és ügyfélbeléptető rendszer, amely biztonságos kapcsolatot tesz lehetővé az elektronikus közigazgatási ügyintézést és szolgáltatást nyújtó közigazgatási szervekkel. Az Ügyfélkapu használatához regisztráció szükséges. A regisztrációt magánszemélyként kell elvégezni, ami ingyenes.
A regisztráció ügyintézésének módjai
1. Személyes ügyintézés
Regisztrációra jogosult szervek:
- Okmányirodák,
- Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala által működtetett Központi Okmányiroda, valamint az Ügyfélközpont,
- APEH ügyfélszolgálatok*,
- Magyar Köztársaság konzuli képviseletei.
A regisztrációhoz személyesen fel kell keresni a regisztráció elvégzésére jogosult szervet, ahol személyazonosság igazolása után aláírással ellátott regisztrációs űrlapot kell kitölteni és felhasználónév és valós e-mail cím megadását követően a megadott e-mail címre egyszer használatos aktiváló kódok küldenek maximum 24 órán belül. Az e-mailben kapott aktiváló linken keresztül lehet a felhasználónévvel, a kapott aktiváló kóddal a regisztrációt hitelesíteni. Meg kell adni új jelszót és a jelszó érvényességét, ami legfeljebb 2 évig érvényes, utána újat kell választani. Az aktiváló kód 5 napig érvényes, ezt követően az Ügyfélkapu adminisztrációs felületén az „elfelejtett jelszó” menüpontban új, szintén 5 napig érvényes kódot lehet kérni. Fontos a felhasználónév pontos ismerete, mert annak hiányában sem a kód aktiválása, sem új kód küldése nem kérhető, ebben az esetben ismételt ügyfélkapus regisztráció szükséges.
.
2. Elektronikus aláírással
Minősített elektronikus aláírással rendelkező személyek a teljes ügyfélkapus regisztrációt elvégezhetik az interneten keresztül, a Kormányzati Portálról (www.magyaroszag.hu). Az Ügyfélkapu nyitóoldalán a „Regisztrálok” választással, azon belül az „Elektronikus aláírással regisztrálok” lehetőséget választva indítható a regisztráció. Ki kell tölteni egy űrlapot és a minősített elektronikus „aláírást” követően egy visszaigazolás érkezik a megadott e-mail címre.
.
3. Ideiglenes regisztráció
A 2. pontban leírt kezdeti lépések után a „Kitöltöm az adatlapot ideiglenes regisztrációhoz” lehetőséget kell választani. „Regisztráció digitális aláírás nélkül” választással kell elküldeni az űrlapot. Az ideiglenes regisztráció 30 napig él, ezen belül kell a regisztrációt hitelesíttetni. Ez bármelyik okmányirodában megtehető, a magánszemély aláírásával igazolja, hogy hozzájárul adatainak rögzítéséhez és használatához, létrejön végleges ügyfélkapuja. Egyéb esetben az ideiglenes regisztrációt és az adatokat törlik.
.
Regisztráció érvényessége
A regisztráció érvényesítése után az Ügyfélkapu addig használható, ameddig a magánszemély meg nem szünteti. Az rendszerhez tartozó jelszó érvényessége 2 év, majd új jelszót kell választani. A folyamatos és zavartalan ügyintézés biztosítása érdekében a jelszó érvényességi idejének lejáratát megelőzően 3 alkalommal – a lejárat előtt 1 hónappal, 1 héttel, valamint a lejárat napját megelőző napon – figyelemfelhívó levél kerül kiküldésre az Ügyfélkapu nyilvántartásban kezelt e-mail címre.
.
Milyen ügyek intézésére, illetve lekérdezésekre használható az Ügyfélkapu (teljesség igénye nélkül)?
- Adóbevallások és/vagy járulékbevallások beadása, adó folyószámla és járulékszámla lekérdezése. (Vállalkozás és/vagy magánszemély értelemszerűen).
- Biztosítási jogviszony lekérdezése (bejelentett-e, illetve kijelentett-e a foglalkoztató?).
- Egészségbiztosítási ellátások lekérdezése, észrevétel küldése (gyógyszer, orvosi ellátás, kifizetett pénzbeli ellátások).
- Családtámogatási ellátás igénybejelentés (családi pótlék, Gyes, Gyet).
- Egyéni vállalkozói tevékenység megkezdésének bejelentése.
- Anyakönyvi kivonatok ügyintézése.
- Adatszolgáltatások letiltása (személyes adatok, lakcím adatok megvásárlására vonatkozóan).
- Elektronikus felvételi.
- Nyugdíjjal kapcsolatos ügyintézés.
- Önkormányzati szolgáltatások.
- Gépjármű-igazgatási ügyekkel kapcsolatos ügyintézés.
- Lakcímigazolvánnyal kapcsolatos ügyintézés.
APEH ügyfélszolgálatok*
Közép-magyarországi Regionális Igazgatóság
• Budapest, Vaskapu u. 33-35.
• Budapest, Petneházy u. 6-8.
• Budapest, Gvadányi u. 69.
• Budapest, Kresz Géza u. 15.
• Budapest, Kertész utca 35.
Észak-magyarországi Regionális Igazgatósága
• Miskolc
• Eger
• Salgótarján
• Sátoraljaújhely
• Kazincbarcika
• Ózd
• Mezőkövesd
• Tiszaújváros
• Szerencs
• Encs
• Heves
• Hatvan
• Gyöngyös
• Balassagyarmat
• Pásztó
Észak-alföldi Regionális Igazgatósága
• Nyíregyháza
• Debrecen
• Szolnok
• Kisvárda
• Fehérgyarmat
• Mátészalka
• Berettyóújfalu
• Balmazújváros
• Jászberény
Dél-alföldi Regionális Igazgatósága
• Kecskemét
• Békéscsaba
• Szeged
• Hódmezővásárhely
• Baja
• Szarvas
Nyugat-dunántúli Regionális Igazgatósága
• Győr
• Szombathely
• Zalaegerszeg
• Sopron
• Nagykanizsa
Közép-dunántúli Regionális Igazgatósága
• Székesfehérvár
• Tatabánya
• Veszprém
• Esztergom
• Dunaújváros
• Pápa
Dél-dunántúli Regionális Igazgatósága
• Pécs
• Kaposvár
• Szekszárd
• Siófok
• Nagyatád
• Dombóvár
Szerző